Hoe stimuleer je het delen van kennis binnen een organisatie?

station big crowd

Retentie van kennis is voor bedrijven belangrijk, maar kennis behoud gaat heel verschillend in organisaties. Niet iedere organisatie is gelijk en kennisdeling is niet altijd vanzelfsprekend. Hoe komt dit nou? En hoe kan dit verbeterd worden? Er is heel veel onderzoek gedaan naar welke factoren kennisdeling stimuleren.

Gevoelsmatig is het misschien logisch om te verwachten dat er meer kennis wordt gedeeld als er beloningen zijn, maar het sociale aspect van kennisdeling is belangrijk. Onderzoekers Boer, Berends & van Baalen (2011) beschrijven vier redenen waarom mensen in een organisatie kennis delen: 1. Sociale redenen; wat van mij is, is van jou, 2. Hiërarchie; expertise willen laten zien of erkenning willen, 3. Kennis delen en gelijkwaardige kennis terug verwachten, 4. Beloningen. Als er in het bedrijf kennis gedeeld wordt om sociale redenen, werkt het volgens deze onderzoekers contraproductief om te belonen.

Volgens van den Hooff & Huysman (2009) is kennisdeling iets wat ontstaat, beïnvloedt door de bestaande sociale dynamiek. Management kan dit stimuleren door het duidelijk te maken wie wat bijdraagt en heeft bijgedragen, formele barrières weg te nemen, en een cultuur te creëren waarbij openheid en innovativiteit geprezen wordt. Een IT structuur die het mogelijk maakt om collega’s en kennis te zoeken, met een makkelijke manier om met elkaar in contact te komen, werkt het beste, aldus Van den Hooff & Huysman (2009). Mensen delen hun kennis via elektronische netwerken als ze daar structureel mee omgeven zijn. Wederkerigheid (ik help jou, jij helpt mij), interesse in de desbetreffende groep en sociaal gedrag zijn de centrale factoren die kennisdeling middels elektronische systemen bepalen (Wasko en Faraj, 2005).

Ucourse gelooft in het sociale aspect van leren. In het systeem kunnen mensen openlijk met elkaar en de trainers communiceren. Wil je nog meer weten wat wij in het Ucourse platform implementeren? Volg ons dan op de voet. Hieronder vind je de referenties als je de volledige onderzoeken uit dit artikel wilt bestuderen.

  • Boer, N. I., Berends, H., & van Baalen, P. (2011). Relational models for knowledge sharing behavior.European management journal, 29(2), 85-97.  
  • van den Hooff, B., & Huysman, M. (2009). Managing knowledge sharing: Emergent and engineering approaches.Information & Management, 46(1), 1-8.
  • Wasko, M. M., & Faraj, S. (2005). Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic networks of practice.MIS quarterly, 35-57.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s